KELAn ja TE-toimistojen korona-ruuhkan vaikutus etuuksien käsittelyaikoihin




Ymmärrettävästi Kelan ja TE-toimistojen tilanne on enemmän kuin haasteellinen korona-pandemian johdosta. Kyseiset toimijat ovat lisäämässä resursseja ja varmasti tekevät kaikkensa, jotta ihmisten kasvavat tarpeet voitaisiin saadaan hoidettua ja ihmisille taataan tarvittava toimeentulo.

Kuitenkin on selvää, että lisäresurssointi ei välttämättä riitä siihen, että asiat kyetään hoitamaan lakisääteisten käsittelyaikojen puitteissa. Ja tällä hetkellä voimassa oleva valmiuslaki mahdollistaa lakisääteisten käsittelyaikojen joustamisen.

Kelan vastaanottamien toimeentulotukihakemuksien määrä 2019 oli 1,62 miljoonaa kappaletta. Toimeentulotukien saajien määrä oli 396.636 kpl (7,2 % väestöstä). Näistä yhden hengen kotitalouksien määrä oli 75 % (297.477 kpl). Sähköisiä hakemuksia näistä oli 72,2 %, muut hakemukset toimitettiin paperisena. Vastaanotettujen asiakirjojen määrä oli 10,3 miljoonaa, joista sähköisinä 70,1 % (Kelan 12.3.2020 Kelahalli).

TEM:n mukaan (30.3.20) YT-neuvottelujen piirissä on jo tällä hetkellä yli 280.000 ihmistä.

Näiden tilastojen ja ilmoitusten mukaan noin 600.000 ihmistä tulee TE-toimistojen, työttömyyskassojen ja Kelan piiriin. Työmäärä heidän kohdallaan kasvaa merkittävästi ja toivomme näille ihmisille voimia työnteossaan.

Tilannetta ei suinkaan helpota se, että henkilökohtaisia tapaamisia pyritään rajoittamaan ja välttämään. Monille ihmisille tilanne, jossa he joutuvat käyttämään Kelan ja TE-toimistojen palveluja, on ainutkertainen. Epätietoisuutta aiheuttaa monetkin asiat, mitä voi hakea, milloin voi hakea, miten tulee toimia. Puhelinpalvelut luonnollisestikin ruuhkautuvat. Keskustelujemme pohjalta kaikilla ihmisillä ei ole kotoaan mahdollisuutta hoitaa asioitaan sähköisesti, vaan he ovat käyttäneet julkisia tiloja asioidensa hoitamiseen (esim. kirjastot), jotka nyt suljettuja. Paperisten hakemusten ja liitteiden käsittely luonnollisesti lisää edelleen työmäärää Kelan ja TE-toimistojen organisaatiossa, joka saattaa luonnollisesti tuoda viiveitä heidän käsittelyajoissa ja päätöksenteossa, mikä ymmärrettävää. Ihmisten kuitenkin pitää koronasta huolimatta käydä ostamassa ruokaa, maksaa vuokrat yms ajallaan.

“Tässä asiassa on kuultu paljon ihmisiä ja he kokevat asian todella ahdistavana. Tämä korostuu varsinkin nyt, kun kuukausittain toistuva asioiden hoitaminen on monella tavalla vielä vaikeampaa. Meidän ehdotuksemme on se, että varsinkin pitkäaikaisten työttömien osalta, joiden tilanne ei ole muuttunut kuukausiin tai jopa vuosiin, päätökset tehtäisiin useammalle kuukaudelle eteenpäin. Tämä vapauttaisi resursseja nyt merkittävästi lisääntyvien uusien hakemusten käsittelyyn. Ja mikä tärkeää, nyt toimeentulotuella eläviä ihmisiä helpottaisi se, että toimeentulotukipäätökset olisivat useamman kuukauden osalta kunnossa ja toimeentulo taattu. Mielestäni tämä helpottaa kaikkia. Mutta on myös hyvä muistuttaa ihmisiä siitä, että hakevat päätöksiä useammaksi kuukaudeksi tässä tilanteessa, eli myös heidän pitää olla tässä aktiivisia. Huomioitavaa on myös se, että Kelalla on oikeus periä liikaa maksetut etuudet takaisin, mikäli asiakkaan tilanne jossain vaiheessa muuttuu.”

Kimmo Mehtonen, toiminnanjohtaja, ViisNollaTuki ry

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *